Campanya “Està de moda” per a la prevenció del residu tèxtil
La campanya de la Mancomunitat Penedès-Garraf «Està de moda» pretén conscienciar i sensibilitzar a la població per tal d'augmentar i fomentar donar una segona vida de les peces de roba. Es calcula que cada habitant a Catalunya consumeix més de 21 quilos de roba a l'any, i només el 12% dels residus tèxtils es recullen selectivament.
Aquesta situació provoca que es generin més de 165.000 tones de residus tèxtils al territori i que la producció de roba suposi el 8% de les emissions de gasos amb efecte hivernacle.
Canviar el model consum
La campanya «Està de moda» s'ha posat en marxa a Olesa de Bonesvalls el 16 de setembre i fins al dia 29 del mateix mes, amb diverses propostes com xerrades sobre consum responsable, tallers de costura i unes activitats adreçades als centres educatius.
L'objectiu de la campanya és donar a conèixer a la població la importància de reduir la quantitat de roba i calçat que esdevé un residu, incorporant hàbits de compra més sostenibles i fomentant la seva reutilització.
Així mateix, les actuacions previstes pretenen donar pautes per gestionar selectivament el tèxtil quan esdevé un residu, generar noves oportunitats per a les peces de roba, així com evitar que aquest residu es dipositi a la fracció rebuig i, per tant, acabi a un abocador o una planta d'incineració.
Gran part de la població coneix el projectes de reaprofitament de roba i de donació d'aquelles peces de vestir que ja no es posa, activant l'economia circular, però desconeix que quan la roba es desgasta és un residu més que cal gestionar selectivament a través dels canals específics que permeten el seu reaprofitament com a matèria productiva.